Page 10 - ATAŞEHİR EKSPRES SAYI 21
P. 10

ÖZGÜRLÜK VE







                                ELEŞTİRİNİN







                        VAZGEÇİLMEZİ







                               KABARELER









                 Yıllarca kapalı gişe oynanan, video ve ses kayıtlarının ortalığı kasıp kavurduğu kabare türündeki
                tiyatro oyunu “Aşk Olsun”, bu kez adı kabare ile birlikte anılan Metin Akpınar yönetiminde sahneye
                        koyuluyor. Oyun, 4 Nisan Cumartesi günü saat 20.30’da Ataşehirliler ile buluşuyor.



              SİMAY GÖZENER                           irdeleyen bir oyun. Haldun Taner’in yazdığı   Hayır, biz kabare tiyatrosunu eski
                                                      “Aşk Olsun” oyununu 1985-86 yıllarında   formatıyla, güncellemeden oynuyoruz.
                                                      yine onun prodüksiyonu ile sahneye     Yenisi yapılırsa ayrı, yenisini oynarız, ama
                lk kez 1985 yılında, Zeki Alasya, Metin   koymuştuk. Profesyonel bir ekiple o işin   mevcut olanın üzerine bir şeyler inşa
                Akpınar ve Nevra Serezli’nin başrollerini   içinde olmak muazzamdı. Şimdi sahnede,   ederek farklı bir eser ortaya çıkarmak
             İpaylaştıkları kabare türündeki “Aşk     iki senelik tiyatro deneyimleri olan ve   bence hoş değil. Yani Âşık Veysel eserleri
              Olsun” oyunu, yıllar sonra tekrar seyircisi   eğitimleri devam eden, amatör bir ekip   Âşık Veysel yorumuyla doğrudur, onu
              ile buluşuyor. Bu kez sahnede Okan      var. Ataşehir Belediyesi’nin geçen sene   caz yaptığın zaman olmaz. Dolayısıyla
              Üniversitesi Konservatuarı Kabare Bölümü   düzenlediği tiyatro festivalinde “Dün   bugün biz de eski yorumunda olduğu gibi
              Öğrencileri, yönetmen koltuğunda ise Metin   Bugün” oyunu ile sahneye çıktıklarında   ilk karşılaşmanın eleştirisi, nikâh, düğün,
              Akpınar var. Biz de Tiyatro Festivali öncesi   ilk yılları olmasına rağmen amatör   düğündeki yanlışlıklar, anlaşmazlıklar,
              oyunun yönetmeni Metin Akpınar ile bir   kalmamışlardı. Bu yıl ise profesyonellere   zifaf gecesi, balayı ve sonunda mahkeme
              araya gelip hem “Aşk Olsun” oyunu hem de   yetişmiş durumdalar.                gibi kadın-erkek ilişkilerini absürd
              kabare tiyatrosu hakkında keyifli bir sohbet   Pek çok farklı iktidar döneminde, kimi   boyutta irdeleyerek sahneliyoruz. 
              gerçekleştirdik. Şimdi söz Akpınar’da:   zaman muhtıra kimi zaman da yasakların   Cinselliğin tabu olmadığı, rahatlıkla
                Hem sahneyi hem de yönetmenliği       hüküm sürdüğü, hükümetlerin icraatlarını   konuşulduğu, üzerine metinler yazılıp
              deneyimlemiş olduğunuz “Aşk Olsun”      sert bir dille eleştiren oyunlar oynadınız.   sahnelendiği ülkemizde hala ayıplar
              oyununu sizden dinleyebilir miyiz?      Peki, kabare tam olarak ne söyler, neyi   ve günahlarla yaşıyor olmanın sizce
                Aşk, hepimiz için gerekli ve çok güzel,   eleştirir?                         toplumsal yansımaları nelerdir?
              ileri derecede kimyasal bozukluk gibi     Kabare, politik hiciv; yani bir şaka   En basit iki hücre birleşerek bir başka
              yorumlanan, ama mutlaka her insanın     tiyatrosu, bir alay tiyatrosudur. İroni,   yaratık meydana getiriyor ve dünyaya
              yaşaması gereken keyifli bir olay. Bence   isyan, başkaldırı; var olan düzene, siyasi   gelen bireyin eğitimi 0-7 yaş arasında
              insan olmanın vazgeçilmezi… Devekuşu    otoriteye karşı çıkış tiyatrosudur.    ailede veriliyor. Sosyal, ekonomik ve
              Kabare’nin sevilen oyunu “Aşk Olsun” ise   Shakespeare sahneyi, dünyanın aynası   kültürel açıdan sağlıklı bir çevreye sahip
              kadın-erkek ilişkilerini değişik aşamalarda   olarak tarif eder; Haldun (Taner) Hoca   bireyin çağdaş bir
                                                      da kabare tiyatrosunu dev aynası olarak   insan olarak
                                                      tarif ederdi. Kabare olayları büyüterek   yetişmesi
                                                      seyircinin gözüne gözüne sokar, pis
                                                      kokuyu burnuna üfler, gürültüyü kulağına
                                                      rahatsız edici boyutta söyleyerek “bu fold
                                                      pozisyonlara düşmeyin” mesajı verir. 
                                                        Kadın-erkek ilişkisini çeşitli
                                                      boyutlarda ele alan oyun, ülkenin
                                                      en büyük problemlerinden biri olan
                                                      kadına yönelik şiddet ve taciz konularına
                                                      göre yeniden yorumlandı mı?
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15