Page 6 - ATAŞEHİR EKSPRES SAYI 19
P. 6

ATAŞEHİR
             6                                              E kspreS              Sayı: 19 Tarih: 25 Aralık-25 Ocak 2018
         FELSEFE  Çocuklar için felsefe
                                                            Sayı: 08  Tarİh: 08 OCAK 2017








             “Çocuklar için Felsefe” eğitmeni Dr. Özge Özdemir, Ataşehir Belediyesi Mustafa Saffet Kültür
             Merkezi’nde düzenlenen dört haftalık Felsefe Atölyesi ile Ataşehirli çocuklara farklı bir deneyim
             yaşattı. Çocuklara “Odysseia, mutluluk veren iksiri içsin mi, içmesin mi” diye sordu ve ders başladı.


                                                SİMAY GÖZENER                      Mesela hikâyenin kahramanı bir
                                                                                 çocuk ve çocuğu gece birileri -bu
                                                                                 süper güçler de olabilir- kaçırıyor.
                                                     oğaziçi Üniversitesi Öğretim   Çocuk sabah uyandığında, bulunduğu
                                                     Üyesi Dr. Özge Özdemir pek   yerin çok güzel, her şeyin istediği
                                               Bçok alanda binlerce yıllık bilgi ve   gibi mükemmel olduğunu görüyor;
                                                deneyimi hayatları ile ilişkilendirecek   fakat tek bir kural var, oradan dışarı
                                                çocuk ve gençler için yenilikçi   çıkamaz, ama zaten o da çıkmak
                                                eğitimler sunuyor. Bu eğitimlerden   istemiyor. Bunun sonunda çocuklara
                                                biri de Ataşehir Belediyesi’nin   yöneltilen soru: “Böyle bir insan
                                                düzenlediği Felsefe Atölyesi. Dört   özgür müdür, değil midir?”
                                                hafta süren bu etkinlikte Ataşehirli   Peki, günün sonunda çocuklara bu
                                                çocuklar neler yapıyor, hadi gelin   sorudan geriye ne kalıyor?
                                                Özdemir’den dinleyelim:            Çocuklar fikirlerini söyledikten
                                                  Çocuklar için felsefe nedir?   sonra “neden” sorusu ile
                                                  Çocuklar için felsefe, P4C     karşılaşıyorlar. Sonrasında da
                                                (Philosophy for Children) şeklinde   ya tezlerini savunuyor ya da bir
                                                tanımlanan bir öğretim yöntemi. Çıkış   gerekçelendirme sunuyorlar. Çocuklar
                                                amacı çocuklara erken yaşta felsefe   birbirlerinin gerekçelerini görünce,
                                                yapma becerisi kazandırmak olduğu   düşünmeye başlıyorlar ve aslında
                                                için bu ad dünyada daha yaygın   bu fikrin altında başka temel bir
                                                kullanılıyor, ama her yaş grubuna   varsayım olduğunu fark ediyorlar.
                                                uygun. Çocuklar için felsefe 1970’lerde   Günün sonunda, herhangi bir konuda
                                                Amerika’da ortaya çıktı. Öğretmen,   fikir beyan ettiğimizde en azından
                                                sınıfındaki öğrencilerle diyalog kurma   bir gerekçe sunmamız gerektiğini
                                                esnasında öğrencilerinin konu ile   anlıyorlar. Ayrıca bunu savunacağı
                                                ilgili akıl yürütme ve demokratik bir   tezi nasıl sunacağından tutun da
                                                şekilde konuşma ortamını sürdürme   o gerekçe üzerinde bir kere daha
                                                becerisinin eksikliğini görüyor ve   düşünmenin fikri değişebileceğini,
                                                bireyi birey yapan bu becerileri daha   her zaman akla ilk gelene körü körüne
                                                erken yaşta kazandırmak gerektiğini   kapılmamak gerektiğini anlıyorlar.
                                                düşünerek yola koyuluyor. Böylelikle
                                                Montclair State Univesity’de 1972   “SANA KATILMIYORUM”
                                                yılında çocuklar için felsefe fikrini
                                                geliştiriyor.                      Bu atölyeden çocukların esas
                                                  Yöntem nasıl işliyor?          kazancı nedir?
                                                  Genellikle bir hikâye anlatımı ile   Burada iddiayı kazanmak değil,
                                                başlıyor ve hikâyenin içerisinde yer   daha iyi kavramak için birbirlerine
                                                alan felsefi soruların sorulması ile   yardım etmeleri, bir başkasının
                                                çocuklar arasındaki diyalog kuruluyor   düşüncesine “ne biçim düşünüyorsun”
                                                ve bu diyalog ardı ardına yeni   demek yerine “sana katılmıyorum”
                                                sorularla derinleşiyor.          deyip bunu nezaketle dile getirmenin
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11